Lions Clean Up Day.

Lions Clean Up Day voor de Waterschappen

Samen met de Unie van Waterschappen zetten de Lions in Nederland zich in voor duurzaamheid en zorg voor de natuur. Wilt u hieraan deelnemen, dan kun u zich aanmelden bij een Lionsclub bij u in de buurt. Binnenkort verschijnt een overzicht van deelnemende clubs, de locatie en de aard van de actie.

SAMEN MET LIONSCLUBS IN ACTIE OP WORLD CLEANUP DAY

Waterschappen en Lionsclubs Nederland slaan de handen ineen voor schoner water in Nederland. Op 16 september op World Cleaunup Day steken leden van Lionsclubs de handen uit de mouwen om water schoon te scheppen. Samen met de waterschappen gaat de grootste goededoelenorganisatie ter wereld (met circa 10.000 leden in Nederland) bij rivieren, beken en meren door heel Nederland aan de slag. Om vanaf de waterkant en soms vanaf het water afval uit het water te verwijderen.

ZWERFAFVAL SCHADELIJK VOOR MENS EN DIER

Water zonder (zwerf)afval is beter voor zowel mensen als dieren. Vissen, vogels en andere waterdieren kunnen verstrikt raken in het afval of het inslikken. Zwerfafval kan ook giftige stoffen bevatten. Dat is slecht voor de waterkwaliteit en kan gezondheidsproblemen geven bij dieren, maar ook bij mensen. Plastic afval kan afbreken in kleine stukjes. Deze microplastics komen via de dieren in het water uiteindelijk in de voedselketen terecht.

DOOR HEEL NEDERLAND

De acties van Lionsclubs en de waterschappen vinden onder andere plaats in:

Lelystad (waterschap Zuiderzeeland)
Houten (hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden)
Alkmaar (hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier)
Kilsdonk (waterschap Aa en Maas)
Bergen op Zoom en omgeving (waterschap Brabantse Delta)
Groningen (waterschap Noorderzijlvest)
Delft (hoogheemraadschap van Delfland)
Roermond (waterschap Limburg)

EEN BETER MILIEU

Een beter milieu is één van de zaken waar Lionsclubs zich wereldwijd voor inzetten. Daarnaast zetten ze zich in voor bijvoorbeeld armoede, blindheid, kinderkanker en diabetes. Lokale clubs steunen vaak ook lokale doelen, zoals een voedselbank of een vakantiekamp voor kinderen uit gezinnen die moeilijk kunnen rondkomen. Lionsclubs zijn gebaseerd op vriendschap, fundraising en fysieke actie ten gunste van mensen in nood. Bij de actie op World Cleanup Day werken ze eenmalig samen met de waterschappen, die onder andere zorgen voor schoon water in sloten en plassen.

WIL JE OOK HELPEN OP WORLD CLEANUP DAY?

Dat kan! Bij waterschap Aa en Maas kun je mee op pad. Is dat te ver weg? Je kunt ook afval rapen bij jou in de buurt. Al het afval dat door jou in de vuilnisbak belandt, komt niet in het water terecht. Daar zijn we als waterschappen erg blij mee. Je kunt op zaterdag 16 september ook aansluiten bij een World Cleanup Day-opruimactie in de buurt.

> Meer over World Cleanup Day